sâmbătă, iulie 24 2021

Atât cercetătorii, cât și atleții cunosc beneficiile antrenamentului la altitudine înaltă asupra performanței sportive. Dar cât de mult și, mai ales, cât de sus trebuie să ne antrenăm?

fotoMulți atleți de top sunt adepți ai principiului “trăiește sus, antrenează-te jos”, ceea ce înseamnă că petrec mult timp la altitudine moderată, efectuând acolo și antrenamentele mai ușoare, în timp ce antrenamentele mai intense au loc mai aproape de nivelul mării.

Cu toate că mai multe studii au demonstrat avantajele acestui tip de antrenament, până în prezent nu a fost determinată altitudinea optimă pentru îmbunătățirea performanței. Însă, un recent studiu publicat în the ”Journal of Applied Physiology” oferă niște prime concluzii.

Un grup de cercetători americani au selectat 48 de alergători de cursă lungă, care s-au antrenat timp de patru săptămâni în Dallas (la o altitudine apropiată de nivelul mării). În tot acest timp, cercetătorii au măsurat diferiți parametri precum VO2 max, timpul în care aleargă 3000 m, concentrația de hemoglobină și de EPO, un hormon care stimulează producția de celule roșii.

Cercetări anterioare au demonstrat că persoanele care trăiesc la altitudine înaltă au o concentrație mai mare de EPO, pentru a compensa cantitatea de oxigen mai mică din aer.

În a doua etapă a studiului, care a durat tot patru săptămâni, atleții selectați au fost împărțiți în patru grupuri. Fiecare grup a petrecut această perioadă la o anumită altitudine, în Heber City (1780 m), Park City (2085 m), Deer Valley (2454 m) și Guardsman’s Pass (2800 m).

O dată pe zi, atleții erau reuniți pentru un antrenament comun, indiferent de altitudinea la care trăiau. Concentrația de EPO a fost verificată periodic pe durata șederii la munte. La sfârșitul perioadei de patru săptămâni, atleții s-au regrupat în Dallas și au fost făcute aceleași măsurători ca în prima etapă.

Cercetătorii au descoperit că o dată ce s-au întors la nivelul mării, atleții din grupurile medii (2085 m și 2454 m) au avut performanțe semnificativ mai bune decât ceilalți. Concentrațiile de EPO și globule roșii au crescut în toate cele patru grupuri, ceea ce contrazice credința conform căreia aceste adaptări sunt singurele care ajută la îmbunătățirea performanței.

De asemenea, studiul arată că există o altitudine optimă pentru creșterea performanței la alergătorii de anduranță, cuprinsă între 2000 și 2500 de metri.

Foto: Azuga Trail Race

Comments

comments

Previous

Angelli, 20 de ani în România (P)

Next

Alerg și demonii ies din mine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also