Ingrid Mutter, una dintre cele mai bune alergătoare montane ale momentului, a împărtășit pentru Rodney Sky Race câteva idei, tactici și ponturi utile oricărui alergător.

Te pregătești de noul sezon de concurs… Care este însă competiția care pentru tine e cea mai mare provocare și de ce?

Am pe anul acesta două planuri mai mari: maratonul Zegama și Campionatul Mondial de Alergare Montană de Lungă Distanță, în Polonia. Dintre toate, Zegama va fi cea mai mare provocare, fiind o cursă de nivel foarte înalt, unde se adună cei mai buni skyrunneri din lume. Va fi primul maraton pe care îl voi face anul acesta și este și oarecum la început de sezon competițional. Cred că va fi o adevărată provocare și sunt foarte curioasă la ce nivel mă aflu.

Rodnei Sky Race se va desfășura pe 21 iulie? Figurează în calendarul tău din sezon?

Deși mi-aș fi dorit foarte mult, nu am avut încă ocazia să particip la Rodnei Sky Race. Anul trecut s-a suprapus cu o competiție din Italia și anul acesta la fel. Sper totuși că voi ajunge să alerg și la această cursă în viitor.

Ai mai fost vreodată în Munții Rodnei?

Nu am mai fost în zonă până acum, și chiar îmi doresc să o vizitez. Pe mine mă atrag munții și peisajele deci în mod sigur o voi vizita în alergare sau drumeție în viitorul apropiat.

Rodnei Sky Race este un concurs cu o distanță relativ scurtă, cu multă diferență de nivel. Ce trebuie să știe un concurent care dorește să participe pentru prima dată la un skyrace?

Depinde foarte mult dacă persoana este obișnuită să meargă pe munte sau nu. Distanțele scurte te pot păcăli dacă nu te uiți la diferența de nivel și la cât de tehnic e traseul. Este esențial ca participanții să studieze profilul cursei înainte de a se înscrie și să își cunoască nivelul de antrenament. Din păcate, văd foarte mulți oameni care se înscriu la maratoane montane, deși nu au un minim de experiență montană, nu au echipamentul adecvat și au impresia că dacă aleargă la sfârșit de săptămână în parc sunt capabili de un maraton montan. Apoi se luptă cu timpii limită… Condițiile pe munte se pot schimba foarte repede și dacă apare și epuizarea fizică și psihică situația poate deveni periculoasă, iar oamenii nu sunt conștienți de acest lucru. Niciun organizator nu poate asigura protecție 100%, iar salvarea în zona montană poate fi dificilă sau poate întârzia datorită condițiilor meteo, a traseului etc.

Dacă participanții nu au un minim de experiență montană, aș recomanda să încerce distanțele mai scurte pentru început. La Rodnei există și traseul de 16 km care este o opțiune foarte bună pentru cei care nu au experiență montană și aleargă pentru prima oară. Apoi cu timpul și mergând sau antrenându-se pe munte pot opta pentru distanțele mai lungi.

Cum te-ai pregăti pentru un astfel de concurs? Cum îți planifici antrenamentele? Ce mănânci, ce conține alimentația ta în perioada de pregătire?

Eu antrenez distanța și timpul, și asta aș recomanda. Nu există o rețetă perfectă pentru toată lumea, fiecare este diferit, cel mai important este să te cunoști pe tine și cum reacționezi în diverse situații. Dacă vrei să participi la un skyrace, este important să faci și alergări pe munte la sfârșit de săptămână, cu cât mai multă diferență de nivel.

În ceea ce privește alimentația, eu mănânc de toate și asta aș recomanda oricui: un regim alimentar cât mai variat, cu restricții doar când vine vorba de fast food și cola.

Cum pot viitorii concurenți să evite accidentările, atât în perioada de pregătire, cât și în timpul concursului? Ai o tehnică „rodată”?

Volum, să aibă suficient volum, să acorde mare atenție stretching-ului după alergări, masaj săptămânal sau ”foam roller” (face minuni) și, dacă simt cea mai mică problemă, să spună „stop”.

Nu e bine să alergi pe durere, mai bine vizitezi un doctor sau un fizioterapeut și te oprești din timp pentru câteva zile de pauză, decât să agravezi orice accidentare.

Ca antrenamente complementare, bicicleta sau înotul sunt ideale, mai ales în zilele de pauză sau în cazul accidentărilor.

În ce privește îmbrăcămintea din timpul concursului: cum să se îmbrace un concurent care urmează să alerge la peste 2000 metri altitudine? Ce fel de echipament să aleagă (pantofi, îmbrăcăminte, rucsac)?

Foiță de vânt neapărat, un buff, în rest depinde de nivelul de antrenament al fiecăruia și de starea vremii la momentul cursei. Ideea de bază este că vremea se poate schimba radical într-un timp foarte scurt la peste 2000 m și este bine să fii pregătit. Aici nu vorbesc doar de echipamentul din timpul alergării, ci să se ia în considerare un posibil accident care te-ar ține pe loc pe timp de vreme rea și timpul până când salvamontul ar putea interveni. Eu aș recomanda din acest motiv o folie de supraviețuire: costă aproximativ 10 lei, este foarte ușoară, ocupă puțin loc și îți poate salva viața.

Pregătirea pentru un astfel de concurs, chiar și pentru un concurent experimentat necesită dedicare mentală și fizică. Probabil că și tu ai momente în care simți că nu mai reziști. Ce sfat poți da unui concurent care este pe cale de a-și pierde motivația de a termina cursa?

Că satisfacția de a ajunge la finiș va fi mare! De aceea este important să reducă viteza, să mănânce, să bea și să continue să înainteze. În caz de epuizare foarte mare, părerea mea este că e mai bine să spui stop decât să te coboare salvamontul, dar aici revenim la antrenament, experiență, alimentație, hidratare și dozarea efortului. Cei care se cunosc foarte bine și fac toate lucrurile enumerate vor găsi modalitatea de a trece peste acest moment.

Interviul integral poate fi citit aici. Rodney Sky Race se va desfășura pe 21 iulie și are curse de 7km (+600m), 16km (+1250m) și 25km (+2100m). Detalii despre locație, concurs, trasee: http://rupicapra.eu/rodneiskyrace

Comments

comments

Previous post

Europene 24h. Prezență tare

Next post

Celebrități care se folosesc de alergare pentru a trăi o viață mai bună

Alerg.ro

Alerg.ro

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *