O întrebare la care răspunsul trebuie dat în funcție de seriozitatea afecțiunii, ca și de limitele pe care fiecare e dispus să și le asume.

termometru

În general, alergătorilor nu le place să sară peste antrenamente, chiar dacă nu se simt întotdeauna foarte bine. Situația e cu atât mai frecventă iarna, când frigul și umezeala pot favoriza răceala sau afecțiunile respiratorii, adică situații nu tocmai plăcute.

Ce e de făcut totuși? Să alergăm sau nu când suntem răciți? Specialiștii spun că răspunsul trebuie dat în primul rând în funcție de starea de sănătate a fiecăruia. Oricum, un control medical ar fi indicat, deoarece astfel poți determina mai exact intensitatea permisă a exercițiilor fizice.

Astfel, dacă simptomele răcelii sunt limitate la nivelul căilor respiratorii superioare – dureri de gât, dificultate la înghițit, congestie nazală, strănut și hiperlacrimație este permis să se facă exerciții fizice. Desigur, intensitatea trebuie redusă (studii arată că nu ar trebui depășit 65-70% din Vo2max.

Dacă simptomele sunt însă mai serioase și includ tuse, dureri musculare, febră, fatigabilitate este mai bine să renunțați pentru o vreme la alergare.

Un alt indicator de luat în seamă este temperatura corpului. Dacă ai peste 38 de grade este mai bine să iei o pauză. ”Unii oameni cred că e bine să alergi ca să transpiri și astfel scapi de febră. Nimic mai fals. Este periculos să faci exerciții care cresc temperatura internă a corpului la o persoană ce are deja febră. Antrenamentul îți va pune suplimentar la muncă sistemul imunitar, care deja trebuie să se lupte cu febra”, spune doctorul David Nieman într-un articol mai vechi, dar ale cărui concluzii rămân valabile.

Important este și să vă cunoașteți corpul cât mai bine, deoarece există sfaturi generale, însă aplicarea lor depinde foarte mult de fiecare caz în parte. Spre exemplu, unii pot să alerge chiar dacă au nasul înfundat (evident, cu precauții suplimentare), alții însă nu. Trebuie așadar ca fiecare să-și cunoască limitele.

Cât de lungă să fie pauza atunci când ești răcit? Iarăși nu există reguli fixe, însă în general o răceală fără complicații va dispărea total în șapte zile, în cazul unui adult. O răceală mai serioasă, de genul bronșită sau sinuzită, poate dura două săptămâni. Simptomele de tuse și de congestie nazală se pot prelungi pentru mai multe săptămâni în lipsa unui tratament potrivit. În general, răceala, fie ea și fără complicații, poate determina o stare proastă pentru o perioadă de 10-14 zile.

Există soluții alternative de antrenament? Mulți pot spune că nimic nu poate înlocui alergarea în aer liber. Și totuși, nu doar iarna și nu doar în perioadele când sunteți răciți, antrenamentele în parc sau pe stadion pot fi înlocuite cu alergări pe bandă, în sală, unde căile respiratorii sunt mai bine protejate. Apoi, merită încercat și așa numitul pool running (alergarea în bazinul de înot), o modalitate foarte bună de a vă menține tonusul muscular. Sau, în cele din urmă, puteți înlocui – pentru o vreme, desigur – alergarea cu plimbări sau exerciții ușoare la sală (cardio sau de forță).

Sănătate să fie.

Foto: Doxologia.ro

Comments

comments

Previous post

Europenele de ultramaraton în România

Next post

Rusia out de la JO de iarnă

Alerg.ro

Alerg.ro

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *