chainsen2Deși n-am avut zăpadă după pofta inimii la Gerar sau Râșnov, încă trag speranță pentru Postăvaru Night. Și în speranța că „iarna-i grea, omătul mare”, ne trebuie și echipament pe măsură. De aceea, atât cât s-a putut, am testat o pereche de Chainsen Pro Snowline, puse la dispoziție de inițiatorul ”CarpathianMan”, Lucian Clinciu.

de Adrian Ber

Sunt ca un fel de „șenile” care vă vor transforma papucii voștri de alergare în veritabile „snowmobile”. Sunt formați dintr-o rețea de țepi din oțel legați între ei prin lanțuri și care se strâng pe papuci printr-un elastomer special care nu își pierde din elasticitate nici la -60 grade Celsius. Dar chiar dacă iarna nu a fost darnică cu zăpadă anul acesta credeți că am rezistat tentației de a încerca noile „jucării”?chainsen

A doua zi după Râșnov, am luat drumul Mălăieștiului, dornic de experimente. Și pentru că tot iarna asta garderoba mea s-a mărit și cu o pereche de crampoane de gheață, mi-am zis că nu e moment mai bun pentru o confruntare.

Prima dată am încălțat crampoanele. Știam prea bine cum se comportă, dar mi-am zis că ar fi bine ca să reîmprospătez memoria piciorului. Am luat la pas ușor la deal pe o pantă, neocolind micile pâlcuri de gheață.

După câteva sute de metri mă întorc, gonesc la vale nerăbdător. Mă descalț, hopa într-o o pereche de trail (minimaliști) și iau în mână „șenilele”. Vroiam mai întâi să văd cum e fără. Ok, se poate alerga, deși mai scapă piciorul din când în când. Acum echiparea. Scot „țepii” din gentuța lor și îi pun pe papuci. Prima impresie – sunt ușori. Diferența de greutate dintre crampoane și papucii de trail era evidentă, parcă cei de trail erau a lui Pegas. Dar m-a surprins că după ce am pus Chainsen pe deasupra, diferența de greutate nu s-a simțit major. Parcă chiar păreau mai ușori decât crampoanele.

Pornesc să alerg la deal. Fără probleme. Piciorul nu îmi mai alunecă. Încerc pași mai mari, vrând să văd ce pot cu adevărat noile mele lanțuri. Nu au aceeași forță de prindere ca și crampoanele, dar diferența este insignifiantă, alunecarea fiind de ordinul milimetrilor. Pe zăpadă niciuna.

Mă întorc și pornesc la vale în viteză. Același sentiment de Superman ca în cazul crampoanelor. Mi-aduc aminte de alergarea pe călcâi. Nu cu plăcere, dar oare se schimbă ceva la aderență sau forță de impact? Nu și nu (forța de impact comparând-o tot cu alergarea pe călcâi dar fără lanțuri).

Mai bag câțiva kilometri de alergare, dacă tot mă încălzisem. Aproape că am uitat între timp că îi am în picioare. Observ că se termină zăpada, și decid să încerc și pe noroi. Se poate alerga, dar aș prefera fără :). Ia uite și o porțiune rătăcită de asfalt – continuăm de dragul experimentchainsen2ului? Sigur că da. Îmi aduc aminte de supliciul de pe crampoane. Până aici. Acum am opțiunea și dintr-o mișcare îi scot. Ce rapid a fost. Și la propriu și la figurat – 3 secunde. Mă cronometrez: 10 secunde să îi pui, alte 5 și sunt deja la loc în gentuță.

Când îi puneți trebuie să aveți grijă să stea cât mai întinși, altfel veți avea o senzație ciudată în talpă. Ah, și pentru alergare, mi-ar fi plăcut ca gentuța să aibă și un sistem de prindere la centură – are o mică agățătoare, dar cam inutilă la alergare.

Oare maică-mii care se plângea că alunecă pe zăpadă nu îî sunt buni? Ba bine că nu, doar sunt buni la alergare. De fapt, Chainsen au fost concepuți pentru a fi atașați la bocanci de iarnă și așa o să îî vedeți în majoritatea pozelor și filmelor demonstrative. Dar deh, alergătorii …

Chainsen Light (varianta mai ușoară) și Chainsen Pro (cea cu care m-am distrat eu) sunt concepuți de Snowline, o firmă coreeană, și vin în următoarele mărimi și culori:

Model Mărime Culoare Mărime papuci Greutate
Chainsen Pro S Portocaliu 32-36 270g
M Roșu 36-40 320g
L Albastru 40-44 360g
XL Negru 44-48 410g
Chainsen Light M Mov 36-40 210g
L Argintiu 40-44 240g

În concluzie, diferența dintre crampoane și Chainsen: pe de o parte crampoanele par să ofere stabilitate superioară, iar crampoanele uzate se pot înlocui pentru o sumă relativ mică. Pe de altă parte, Chainsen oferă flexibilitate la o stabilitate comparabilă. Încă nu am încercat o pereche de YakTrax sau alte variante foarte ieftine apărute în supermarket-uri.

Dacă aș cumpăra o pereche de Chainsen? Deja am făcut-o, pentru soția mea. Renunț la crampoane? Nu cred, dar mi se par bune doar pe gheață exclusiv, nu pe teren combinat.

Cine știe, poate mă trezesc într-o dimineață cu chef de alergare pe lac … Dar ce fac când ies pe mal? Las’ că am timp să mă decid până la următorul revelion …

Comments

comments

Previous post

"Running Brains" la București

Next post

O alergare sângeroasă în parc. Cu începătorii

Adrian Ber

Adrian Ber

6 Comments

  1. martie 11, 2013 at 4:56 am

    […] am mai alergat încă o dată pănă în Poiana Brașov, probabil ultima ocazie să îmi testez țepii pe anul acesta. Zăpada e foarte bună și ca antrenament pentru alergarea la vale, așa că am […]

  2. iulie 23, 2013 at 6:54 am

    I-am folosit și în Dolomiți unde ninsese în iulie. Ce mi-a plăcut foarte mult este comoditatea cu care se scot și se pun. Porțiunile de stâncă și grohotiș se combinau cu porțiuni lungi de zăpadă, așa că acest aspect a fost esențial.
    Aderența a fost destul de bună chiar și pe pante cu înclinare foarte mare.
    Un mic sfat: înainte să îi puneți în gentuță lăsați-i să se usuce.

  3. iuliu
    noiembrie 15, 2013 at 11:43 pm

    salut,de unde i-ai cumparat?

  4. noiembrie 17, 2013 at 10:34 pm

    Salut,
    acum se gasesc in majoritatea magazinelor de alergare sau in cele cu echipament de munte

  5. decembrie 11, 2013 at 8:57 am

    Hi!
    Thank you for the great report!
    In RO snowline spikes can be found at Lucian Clinciu / Zerneste
    Check out: http://www.kochalpin.at/marken/snowline/
    Download brochure english: http://www.kochalpin.at/fileadmin/downloads/snowline_1314EN_web.pdf

    Best regards,
    Werner Koch http://www.kochalpin.at

  6. […] * Chaisen Light sau Chaisen Pro. Sunt ca un fel de „șenile” care vă vor transforma papucii voștri de alergare în veritabile „snowmobile”. Sunt formați dintr-o rețea de țepi din oțel legați între ei prin lanțuri și care se strâng pe papuci printr-un elastomer special care nu își pierde din elasticitate nici la -60 grade Celsius. Mai multe detalii, inclusiv despre unde se găsesc, aveți aici. […]

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *