sâmbătă, iunie 19 2021

Cum ne protejăm articulațiile. Și despre unele produse existente pe piață.

gen

Cam orice alergător știe că o combinație de glucozamină și condroitin sulfat – suplimente care se găsesc în mai multe produse special destinate sportivilor – este recomandată pentru limitarea efectelor artrozei și a durerilor articulare, pentru reducerea inflamației și pentru protejarea articulațiilor și a tendoanelor împotriva traumatismelor.

Glucozamina ajută organismul să producă lichid sinovial, care lubrifiază încheieturile şi ajută cartilagiile să se regenereze. Dacă aceste cartilagii nu se regenerează, oasele din încheieturi se freacă mai mult unele de altele, provocând artrită – o boală ce creează inflamaţii şi dureri la nivelul încheieturilor.

Organismul produce pe cale naturală glucozamină, însă cantitatea sintetizată începe să scadă după vârsta de 45 de ani.

lucozamina ar putea avea şi un efect antiinflamator similar cu acela generat de aspirină, dar fără efectele adverse pe termen lung ale acesteia, precum hemoragiile stomacale.

Nu în ultimul rând, glucozamina stimulează un proces din organismul uman denumit autofagie, proces în cadrul căruia celulele îşi consumă propriile deşeuri toxice. Dacă acest proces încetează, celulele mor. Potrivit oamenilor de ştiinţă, intensitatea procesului de autofagie scade odată cu înaintarea în vârstă. Ridurile, deficienţele auditive şi cancerul ar reprezenta astfel un rezultat al încetinirii autofagiei şi al acumulării de deşeuri toxice în interiorul celulelor.

Revenind… Produsele pe bază de glucozamină sunt populare în întreaga lume, nu doar în rândul sportivilor. În Statele Unite, circa 30 de milioane de oameni și-au tratat astfel afecțiunile încheieturilor, în timp în Marea Britanie numai anul trecut s-au vândut remedii contra artritei în valoare de 41,6 milioane lire sterline.

Un studiu recent, publicat de revista Arthritis & Rheumatology temperează însă puțin entuziasmul legat de eficiența produselor pe bază de glucozamină. Astfel, s-a constatat pe un eșantion de subiecți americani că o doză recomandată de glucozamină de 1500 mg/zi, într-o perioadă de 60-90 zile (așa cum recomandă în general doctorii) nu a ajutat decât în mai puțin de jumătate din cazurile studiate la reducerea durerilor și la ”repararea” cartilagiilor afectate.

Desigur, ca și în cazul multor alte studii, nici concluziile acestuia nu trebuiesc considerate definitive.  Însă, dincolo de posibilele controverse legate de eficiența efectivă a glucozaminei, alergătorii trebuie să știe că nu există remedii magice, dar sunt cel puțin câteva metode de prevenire a problemelor legate de sănătatea articulațiilor.

Cross-trainingul (kinetoterapia, exerciții de forță, spinning, înotul etc), alternarea antrenamentelor solicitante cu sesiuni ce au un impact mai mic asupra articulațiilor sunt astfel de soluții. Și, desigur, atenție la fiecare semn transmis de organism. Orice durere la nivelul articulațiilor e bine să fie luată în serios încă de la început și, implicit, trebuie consultat un specialist.

Articol apărut în revista Alerg #18. Doritorii, care până miercuri 28 mai, ora 23:59, se abonează la fluxul gratuit Alerg.ro (prin introducerea adresei de e-mail la rubrica ABONARE LA BLOG – vezi coloana dreapta sus a site-ului) vor primi varianta online a acestei reviste.

Comments

comments

Previous

Știri pe scurt. De la Apuseni la Zegama

Next

Supermaraton. Moldavian Open 2014

2 comments

  1. Eu cred ca ajuta. Acum vreo 10 ani am avut un accident de zbor. M-am ales cu un traumatism al ligamentului colateral medial. Nu l-am tratat corespunzator si la capatul dinspre tibie a aparut o osificare ciudata. Probabil a aparut si un joc in ligamentele incrucisate datorita unei mici alungiri. Una peste alta ocazional aveam dureri in zona ligamentului. De cinci luni m-am apucat de alergat. Dureri groaznice in genunchi mai ales in zona ligamentului colateral. Am alergat o perioada cu genunchiera dupa care mi-am cumparat un supliment cu glucozamina si condroitina. Concentrat serios. Dupa trei luni de tratament si alergat 25-35km/saptamana ma simt excelent. Genunchiul mai da ceva semne dar slabe, mult mai slabe decat la inceput. Deci consider ca aceste substante chiar au efect.

  2. Buna ziua,
    intentia articolului a fost doar de a informa despre efectele glucozaminei asupra articulatiilor. Indiscutabil, efectele sunt pozitive, insa nu miraculoase. Studiul citat mentioneaza efecte reale doar in jumatate de cazurile studiate, ceea ce nu e deloc rau.
    Pe de alta parte, in cazul alergatorilor am tinut sa mentionam ca dincolo de aceste produse, care trateaza efectele, este indicata si preventia, iar cross-trainingul si atentia la semnalele transmise de corp sunt obligatorii.

    Multumesc
    Marian Chiriac

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also