marți, decembrie 3 2024

Producătorul german de echipament sportiv Adidas a anunțat marți  că pînă la sfîrșitul acestui an va prezenta, pentru testare, primii pantofi de alergare făcuți într-o fabrică exclusiv robotizată, care se construiește în Germania.

Speedfactory – așa îi e numele – se construiește în Ansbach, are o suprafață de 4.600 mp, va începe producția efectivă în 2017 și este gîndită să aibă o producție de 500 mii de perechi de pantofi pe an (pînă în 2020).

Noua fabrică marchează o schimbare radicală pe piața producătorilor de echipament sportiv. Confruntați cu prețurile de producție tot mai mari pe piețele din Asia, marii producători – Adidas, în acest caz, dar și Nike – au început să se orienteze pe relocare (mutarea fabricilor cît mai aproape de consumatori) și pe automatizare (pentru a menține costurile cît mai mici).

Adidas

Planurile Adidas sunt clare în acest sens: să construiască fabrici similare în SUA, Franța și Marea Britanie. Acestea ar urma să aibă și un impact pozitiv asupra mediului,  în principal prin reducerea utilizării de adezivi, dar mai ales să ofere o ”revoluție” pentru consumator. Astfel, în scurt timp, pantofii de alergare vor putea fi personalizați în mediul digital (la un dispozitiv prezent însă într-un magazin agreat) și ulterior produși, de uzina robotizată, în timp record.

Adidas a produs anul trecut 301 milioane de perechi de încălțări și preconizează să crească producția cu cîte 30 milioane de perechi, pe ani, pentru a-și atinge obiectivele stabilite pentru 2020.

Pe termen scurt, însă, fabricile robotizate nu vor înlocui producția din Asia, unde circa un milion de oameni lucrează pentru Adidas.

Și pentru că am pomenit de producția din Asia, să punem în discuție unul din ”miturile alergării”: de ce sunt atît de scumpi ”adidașii” de alergare? Alte întrebări: cît reprezintă de fapt costurile de producție? Și, totodată, cît de mari sunt profiturile înregistrate de fabricanți și de retaileri?

Părerile în acest caz sunt ferme. Nu veți găsi un alergător care să spună că un preț de 400 lei (prețul mediu al unei perechi de pantofi de alergare de firmă) este unul mic. Au aceștia și dreptate?

Puteți găsi aici un excelent text care detaliază pe larg acest subiect.

Noi o să încercăm să rezumăm doar cîteva idei și cifre. Astfel:
–    Costul de producție al Adidas Ultra Boost – $43. Prețul la retailer: $180.
–    Costul de producție al Adios 3 Boost – $32. Prețul la retailer: $140.
–    Costul de producție al Adidas Energy Boost – $30. Prețul la retailer: $160.

La prima vedere, diferențele dintre costul de producție și prețul de vînzare sunt foarte mari. Numai că pentru a o explica trebuies luate în calcul și alte costuri. Astfel, pentru ca un ”adidas” să ajungă în rafturile magazinului la prețul de $100, trebuiesc acoperite cam următoarele costuri:
–    Cost producție: $21
–    Transport (pe mare, cel mai adesea), taxe vamale: $5
–    Marketing: $8
–    Alte costuri: $13
–    Taxă pe venit: $1

Producătorul are un profit net de (doar) $2 pe pereche. Adunînd cifrele de mai sus se ajunge la un preț mediu de $50, cu care pantofii ajung la retailer. De ce acesta mai pune însă încă $50 la prețul final?

Pentru că la rîndul său are de acoperit costuri: cheltuieli curente (salarii, întreținere, chirie etc) – $17, taxă pe profit – 3$. Rezultă un venit de 6$ pe pereche, asta în condițiile în care – cel puțin pe hîrtie – la fiecare ”adidas” există un adaos de $24, cu titlu de discount de oferit (perioade de reducere, Black Friday etc).

Așadar, profiturile sunt (aparent) mici. Cîștigurile sporesc însă considerabil în condițiile în care producătorul are propria rețea de magazine sau retaileri (cum e și cazul Adidas) sau cînd discountul de aproape 25% e oferit cu parcimonie.

Și o ultimă cifră: cam $1,5 din prețul fiecărei perechi de pantofi merge către susținerea / sponsorizarea unui atlet, a unei echipe sau a unui ”ambasador” (vector de imagine) al companiei producătoare.

cost

Comments

comments

Previous

Știri pe scurt. Cursele

Next

Trio pentru Rio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also