Cafeina este cea mai întrebuințată substanță din lume ca tonic al sistemului nervos. Chiar dacă este eficientă în creșterea producerii de energie la sportivi, folosirea ei trebuie făcută cu precauție.

de dr. Șerban Damian

Cafeina se găsește într-o serie întreagă de băuturi, alimente și produse farmaceutice, printre care se numără cafeaua, ceaiul, băuturile acidulate, băuturile energizante, ciocolata, aspirina și chiar în unele șampoane și săpunuri.

Administrația americană pentru controlul alimentelor și medicamentelor (FDA) denumește cafeina ca fiind “o substanță alimentară cu întrebuințări multiple, în general recunoscută ca sigură”.

Cea mai importantă sursă de cafeină din lume este consumul de cafea. Conținutul de cafeină din cafea depinde de tipul acesteia din urmă și de modul de preparare. O porție de cafea (20 ml) poate conține între 40 și 120 mg de cafeină, cafeaua espresso având conținutul cel mai mic, iar cafeaua la filtru având cel mai mare conținut.

Cafeina este un alcaloid amar, alb cristalin, cu un puternic efect tonic asupra sistemului nervos central și asupra metabolismului. Efectul stimulant al cafeinei poate estompa temporar senzațiile de moleșeală prin amplificarea stării de atenție, a puterii de concentrare și a vitezei de reacție precum și prin creșterea producerii de energie și prin scăderea nivelului de percepție a efortului în timpul antrenamentelor. Cafeina este în general consumată sub formă de băuturi, dar poate fi consumată în cantități mai mari și sub formă de capsule sau gumă de mestecat.

Rata absorbției cafeinei în fluxul sangvin variază în funcție de modul cum este ingerată. Cafeina consumată în formă lichidă (cafea, ceai, cola) pătrunde rapid în stomac și, în general, ajunge în fluxul sangvin și în țesuturi în 45 de minute.

Cafeina din guma de mestecat nu trece prin stomac și ajunge în sânge mai rapid, prin mucoasa bucală, efectele ei putând fi resimțite chiar și în 10 minute. Pentru sportivii care au nevoie de un stimul rapid de energie, înaintea unui concurs sau a unui antrenament, consumul de cafeină sub formă de gumă de mestecat poate fi mai eficient decât cel sub formă de băuturi, însă trebuie să fie conștienți asupra efectelelor sale secundare, mai ales dacă nu sunt obișnuiți cu consumul de cafeină sub această formă.

Jumătatea duratei de viață a cafeinei, mai precis timpul necesar pentru metabolizarea a jumătate din cantitatea de cafeină din organism, se consideră în general a fi de cinci ore. Cu toate acestea, rata la care cafeina este metabolizată de ficat poate fi influențată de factori multipli, cum ar fi vârsta, funcționarea ficatului, o anumită medicamentație, sarcina, precum și nivelul enzimelor din ficat. În cazul femeilor care iau anticoncepționale sau sunt însărcinate, jumătatea duratei de viață a cafeinei poate ajunge și la 10 ore. Anumite medicamente, cum ar fi antidepresivele, pot crește jumătatea duratei de viață chiar la 56 de ore. La persoanele cu afecțiuni severe ale ficatului aceasta poate crește și la 96 de ore.

Pentru sportivi este important să cunoască felul în care acești factori influențează metabolismul cafeinei. La sportivi, consumul exagerat și imprudent de cafeină poate avea efecte paradoxale, de scădere a performanței fizice și psihice.

(va urma)

Dr. Șerban Damian este medic nutriționist sportiv și președinte al Ro Club Maraton. Articolul a apărut în revista Alerg #9.

Comments

comments

Previous post

Despre energizante și presă

Next post

Cafeina și efectele asupra performanței sportive (II)

Alerg.ro

Alerg.ro

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *