Dacă este 1 martie, nu se poate vorbi decît despre doamne. Doamne și sport, în cazul de față. Așadar, date interesante dintr-o cercetare despre sport realizată în cadrul platformei ”Sport Insights in 2014 și 2015”. Reiese clar că mai mereu fetele sunt mai grozave decît bărbații.

În cele mai multe studii în care sunt surprinse activități de lifestyle și hobby, sportul este mai degrabă asociat segmentului masculin. Însă nu putem vorbi numai despre sau pentru bărbați atunci cînd atingem teme legate de sport.

Dacă ne aruncăm o scurtă privire asupra performanțelor sportive românești din ultimii ani, vom observa că femeile joacă un rol important. De pildă, Simona Halep, cel mai apreciat nume din sportul românesc la acest moment, dar și alte reprezentante de top ale tenisului de cîmp. Lotul de gimnastică feminină, cu medalii atît la Europene cît și la mondiale, despre realizările căruia, de-a lungul anilor, toți iubitorii sportului, indiferent de vîrstă, au un mare respect. Performanțele handbalistelor, recent medaliate cu bronz la Mondiale, dar cu performanțe remarcabile și la nivel de club.

(…) Fără să minimizăm rezultatele băieților, putem spune că fetele au fost mai mult în lumina reflectoarelor în sportul internațional în ultimii ani. Fiind an olimpic, o sumară analiză a participărilor noastre la Jocurile Olimpice de vară ne arată faptul că, din circa 1.500 sportivi, am avut peste 67% bărbați. Dacă facem o statistică pe medaliile de aur obținute de-a lungul timpului, 66% sunt cîștigate de femei.

SONY DSC

La nivel de sport de masă, studiile realizate în programul de cercetare Sport Insights pe mediul urban ne arată că femeile fac într-adevăr mai puțin sport decît bărbații.

Avem însă 55% dintre respondente care susțin că au practicat cel puțin un sport în anul precedent.

În plus, peste trei sferturi dintre ele urmăresc sport pe diverse canale sau se informează despre subiecte sportive. Un alt aspect demn de menționat este că trendul de adopție a practicării sporturilor este mai accelerat la segmentul feminin: 32% dintre femeile intervievate susțin că fac mai mult sport decît în urmă cu un an, față de 30% în cazul bărbaților.

În ce privește intenția de a face mai mult sport în următoarele 12 luni, 54% dintre femei au această înclinație (față de 50% dintre bărbați). Cele mai practicate sporturi de către femei sunt alergarea/jogging-ul (61%) și fitness/aerobic (47%).

De asemenea, rate înalte de practicare găsim la mersul pe bicicletă, înot sau activități asociate gimnasticii. Fitness-ul, aerobic-ul sau gimnastica se practică mai frecvent decît alte sporturi fiind mai bine ancorate în programele săptămînale. 36% dintre femei practică sport sub îndrumarea unui antrenor sau instructor (față de 20% în cazul bărbaților).

În ceea ce privește vizionarea, cele mai urmărite sporturi de către femei sunt tenisul de cîmp (64%), fotbalul (52%), patinajul artistic (48%) și gimnastica (45%). Tenisul de cîmp a avut o ascensiune remarcabilă în ultimii ani, atît în ceea ce privește vizionarea cît și practicarea. (…)

O situație aparte regăsim la patinajul pe gheață: interesul pentru vizionare este enorm (în 2014 era sportul preferat de către femei), în schimb ratele de practicare sunt reduse. Suntem în acord cu numeroși susținători activi ai patinajului care se luptă pentru creșterea bazei materiale.

În ceea ce privește gradul de pregătire, aproape 20% dintre femei susțin că nu știu deloc să meargă pe bicicletă. 50% nu știu deloc să înoate, 61% nu știu deloc să patineze și 73% nu știu deloc să schieze. Procentele sunt semnificativ mai mari față de segmentul masculin și semnalează în mod evident zone de lucru, atît în cadrul familiilor, cît șM1i în școli și cluburi.

O femeie cheltuie în medie aproape 700 lei pe an pentru practicarea sportului. Sumele diferă în funcție de rolul pe care sportul îl joacă în viața fiecăreia. În raport cu bărbații, femeile au cheltuieli mai echilibrate între produse sportive și servicii legate de sport (abonamentele la sală fiind, desigur, unul dintre motivele din spatele acestui fapt).

Femeile urmăresc sport mai puțin decît bărbații pe posturi dedicate și mai mult în cadrul programelor unor televiziuni mai ”generaliste” precum ProTV sau TVR. În ceea ce privește mediul online, femeile sunt mai prezente pe rețelele de socializare.

Dincolo de date, suntem martorii unui curent atitudinal favorabil, puternic ancorat în umbrela mai largă a unei vieți active și sănătoase. 92% dintre femei percep o legătură directă între sport și starea de sănătate a populației (asociere mai pregnantă decît la bărbați).

Sub aspect motivațional, există de asemenea cîteva diferențieri. Deși legătura sportului cu sănătatea este foarte puternică și în cazul femeilor și al bărbaților, la segmentul feminin se observă o importanță relativ mai mare acordată beneficiilor legate de corp (slăbit, modelarea unui corp atletic), socializare sau caracterul revigorant.

Peste 91% dintre femei susțin că sportul le ajută să scape de stress (față de 82% în cazul bărbaților).

La nivel individual, cum mulți ne planificăm activități legate de practicarea sportului, ar putea ajuta ”insight-ul” următor: 60% dintre femei preferă să facă sport dimineața, față de numai 45% în cazul bărbaților.

Datele provin din cercetările realizate de Quantix Marketing Consulting sub umbrela SMARK Research, în 2014 (partener Inovation) și 2015 (partener Daedalus Online). (text: www.iqads.ro)

Comments

comments

Previous post

Știri pe scurt. După Dragobete

Next post

Roșu. Generalul Roșu

Alerg.ro

Alerg.ro

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *